Etichete

, , , , , , , ,


Varsovia e frumoasa.

Nu inteleg unde sunt diacriticele, trebuie sa le caut mai bine. Enfin

Deci Varsovia e frumoasa, poate si pentru ca polonezii n-au avut ce sa faca dupa al Doilea Raxboi Mondial, cand orasul era in ruine, din cauza bombardamentelor nemtilor, asa ca s-au apucat sa-l reconstruiasca. Si l-au reconstruit bucatica cu bucatica, as putea spune, adica mergand pana la frontoane, picturi murale, coloane, colonete si alte cele.

Prin urmare, a iesit un centru istoric (Stare Miasto) foarte frumos, despre care nu prea poti sa-ti dai seama ca a fost refacut piece by piece in anii ’50. In general, strazile vechiului (Stare Miasto) si noului oras (Nowe Miasto) sunt largi, cu trotuare mai mult decat generoase, amintind de Champs-Elysees, si carosabile din aceeasi categorie. Nota bene: ce lipseste, daca aducem in discutie Parisul, este politetea, ma refer la situatii in care diversi necunoscuti se intersecteaza cu tine, atingandu-te sau aproape inghiontindu-te fara remuscari si fara ezitari. Ce deosebire fata de Paris, unde aproape ca exista un cult al nonatingerii: daca cineva iti stergea haina, sarea un pas mai incolo, cerandu-si scuze si fiind nitel oripilat sau asa mi se parea mie pe vremea aceea (2009-2010).

Vorbeam de centrul istoric, dar am divagat: strazi largi, frumoase, multa-multa verdeata, copaci, flori in ghivece sau in aranjamente stradale, carciumioare specifice, o piata mare, larga, asemanatoare cu cea din Bruxelles, si avand in centru o fantana foarte interesanta, cu o sirena, dar nu asta este interesant, ci faptul ca in jurul ei exista o platforma pe care apa tasneste si de pe care se retrage regulat. Astfel ca daca stai intr-un loc un minut esti uscat si doua minute esti ud :).

Copilul bineinteles ca a fost fascinat si fericit sa alerge… apa, dar si porumbeii, care erau numerosi, ca in orice capitala turistica. De tinut minte: pavajul – piatra cubica – zdruncinarea carutului si a progeniturii. Daca in anii trecuti chestia asta nu ma interesa, acum e de mare actualitate. Dar cum orice oras vechi are un asemenea pavaj…

Din Stare Miasto am putut vedea si Vistula, rau (sau fluviu? trebuie sa-mi completez lacunele…), amenajat astfel: un mal salbatic, cu padure si plaja, si un mal civilizat, cu sosea si multe-multe masini. Pe malul Vistulei, un imens loc de promenada, cu parc, cu manifestari diverse: dans, baloane uriase de sapun, ma rog, joc si voie buna, ca si vremea a fost frumoasa.

Impresia generala despre  Varsovia, dupa o saptamana petrecuta aici: imi plac foarte mult blocurile, construite in anii ’50 -’60, cu 4-5 etaje (mai sunt si unele cu 7-8) – asta iar imi aminteste de Paris, cu al sau profil urbanistic draconic de maximum 4 etaje, imi plac strazile mari, largi, stiu ca ma repet, imi place curatenia, imi plac bomboanele poloneze – daca te duci la „Carrefour”-ul din mall-ul „Arkadia” (cel mai mare mall din Polonia), poti sa innebunesti la cate sortimente de bomboane gasesti expuse, parca este o Mecca a bomboanelor: cu ciocolata, cu vanilie, cu portocale, cu avocado, cu miere, roz, bleu, verzi cu picatele, ma rog, de toate!

Astept ca saptamanile viitoare sa-mi intareasca impresia. Si sa mi-o imbogateasca! 🙂 In traducere: Vom vizita mai multe locuri cu istorie sau cu specific, mai ales daca ne lasa copilul.

Ce am invatat:

Dzień dobry (se citeste Gin dobre) – Buna ziua!

Do widzenia (Dovidzenia) – La revedere!

Proszę (Prose) – Va rog!

Dziękuję (Gincuie) – Multumesc!

Witamy – Intrare

Wyjazd – Iesire.

Deocamdata atat. Sper sa revin.

